Aerolinie jsou zajímavé hlavně pro členy společné aliance SkyTeam.

O privatizaci ČSA a Letiště Praha bude jednat vláda.


České aerolinie, které se dlouhodobě potýkají se ztrátami, za sebou ještě nemají ozdravný program a už registrují prvního nápadníka. Podle nizozemského finančního deníku Telegraaf už o vstupu do ČSA zahájila jednání nizozemská KLM. "KLM vidí v ČSA vhodnou akvizici," uvedl list s odvoláním na mluvčího KLM.

"Mohly proběhnout nějaké indikativní schůzky. Pokud jde o lhůty, je bez pochyby, že nejprve musí skončit v ČSA stabilizační program plánovaný do příštího roku a pak lze řešit, co dál," říká vysoce postavený zdroj z ministerstva dopravy. Samotné ČSA podle prezidenta Radomíra Lašáka nevedou žádná jednání o prodeji firmy.

Ministr dopravy Aleš Řebíček ovšem nese ve středu na vládu materiál, podle kterého má ministr předložit vládě návrh dalšího postupu privatizace ve státem vlastněných společnostech Letiště Praha a České aerolinie do konce března příštího roku. "Navrhuji na středeční jednání vlády zahájení zevrubných analýz vhodnosti, rozsahu a způsobu privatizace těchto společností," říká k tomu Řebíček.

KLM je dnes součástí Air France a společně jsou podle tržeb největší světovou leteckou společností. S Air France už ČSA zkušenost mají, ale ne moc dobrou. V roce 1992 koupila Air France 38 procent akcií, ale nikdy k pořádné spolupráci nedošlo. O dva roky později odkoupila podíl od Francouzů tehdejší Konsolidační banka.

Dnes jsou Air France KLM a České aerolinie členem jedné aliance SkyTeam. Podle deníku Telegraaf východní Evropa začíná být pro letecké firmy zajímavá a ČSA mají jako hlavní leteckou základnu Prahu, která podle všech analýz má potenciál stále růst. Právě pražská Ruzyně by se tak mohla stát dalším důležitým bodem na letecké mapě Air France KLM.

Z Prahy by totiž mohly ČSA vozit cestující dále na východ, kde mají stále dobré vazby. Součástí plánu Air France KLM podle deníku by bylo i převzetí dálkové flotily ČSA. České aerolinky právě řeší, jestli ji zruší, nebo si pořídí nová letadla. Dnes totiž létají před patnácti lety koupenými Airbusy A310.

Podle všeho ovšem stát nebude vyjednávat o prodeji podílu jen s KLM. Ve hře mají být ještě minimálně dva další zájemci. Měli by ovšem být ze společenství SkyTeamu. V úvahu tak přichází nejen americká Delta, ale i třeba ruský Aeroflot.

Právě s prodejem státního podílu v ČSA Air France a Deltě se už jednou počítalo. V roce 2000 vláda plánovala, že alianční partneři by měli získat v ČSA zhruba patnáctiprocentní podíl.