Za jejich údiv nad Prahou roku 2012 ovšem daňoví poplatníci do té doby zaplatí více než 135 miliard korun. Alespoň na tuto sumu zatím vychází stavby dálničního obchvatu, části městského okruhu, nového železničního spojení pod Vítkovem, národního stadionu, knihovny a dalších komplexů v Praze. Tedy v případě, že se všechny stavby podaří dostavět bez zpoždění a bez dalších nákladů.

Olympijských 135 miliard

Jen pro srovnání: shodou okolností mají na 135 miliard přijít také všechny sportovní stavby a zázemí pro sportovce a novináře, které jsou potřeba pro pořádání olympiády v Praze. O její konání v roce 2016 se Praha uchází již nyní, ale podle znalců má jen malou šanci uspět hned při prvním pokusu.

Praha roku 2012 však bude Prahou otevřenější. Už třeba proto, že by měla mít důstojnější spojení s okolím: dálničním obchvatem počínaje, opraveným a moderním hlavním vlakovým nádražím konče.

"Tím napojováním se na vnější svět se Praha konečně stane z města s uzavřenou infrastrukturou vytvářenou zejména v sedmdesátých letech jednou z metropolí otevřené Evropy," říká rektor Vysoké školy umělecko-průmyslové Pavel Liška.

Nádraží v novém

Příklad první: dnešní šok po příjezdu na pražské hlavní nádraží by se už neměl dostavit. Italská společnost Grandi Stazioni má kolem roku 2011 dokončit jeho přestavbu za miliardu korun. Budova má pak podle plánů připomínat letiště, před kterým bude opravený park.

Aby bylo výsledné dílo dokonalé, na nádraží se v té době bude jezdit novou cestou - dvěma tunely takzvaného Nového spojení, které se mají otevřít už v příštím roce. Díky nim bychom k cestování po Praze mohli využívat nejen tramvaje a metro, ale také vlaky. K deseti miliardám za tunely je však nutné přidat miliardu a půl za opravy kolejí a nástupišť přímo na nádraží.

Stejně jako se změní park u hlavního nádraží, nebude k poznání i blízké Václavské náměstí. Pokud ho Praha skutečně stihne do roku 2012 přestavět podle vítězné koncepce architekta Jakuba Ciglera, zmizí z něho auta, široká vozovka i stánky. Naopak se objeví další stromořadí a pěší zóna povede až k budově Národního muzea.

Bez okruhu ani ránu

Ovšem zda bude část magistrály protínající Václavské náměstí zrušena a provoz převeden za Národní muzeum, závisí na dalších dopravních stavbách ve městě.

Zejména na pokračování městského okruhu, který za Strahovským tunelem bude pokračovat tunely k Prašnému mostu, Letné a pak pod Stromovkou do Troje, kde se napojí na začátek teplické dálnice. Město tvrdí, že stavba za zhruba 26 miliard korun bude dokončená do roku 2011.

Ve stejnou dobu by měla být již v provozu jižní část dálničního obchvatu města, který spojí plzeňskou dálnici D5 a brněnskou D1. Zároveň by měly být rozestavěné i části okruhu na severu města, které by podobně odlehčily této oblasti. Do ní totiž přivede další auta nová brána do hlavního města.

Tou se má v roce 2010 stát další mezinárodní letiště, které by mělo začít fungovat ve Vodochodech. Finanční skupina Penta Investments zde plánuje postavit letiště, na kterém by přistávaly hlavně charterové lety.

Nové horizonty

Město se však změní i při pohledu ze Starého Města. Na Letné by už v té době měla stát jak nová Národní knihovna od architekta Jana Kaplického, tak i nový fotbalový národní stadion. Obě stavby přijdou celkem na pět miliard korun.

Další miliardy bude stát zástavba pankrácké pláně, Holešovic, Rohanského ostrova. Tu však zaplatí soukromníci.

HN_070906_02p.jpg

největší stavby