První oblastí Česka, ve které se televizní signál šíří pouze prostřednictvím digitálního vysílání, se o víkendu stalo západočeské Domažlicko. Úderem páteční půlnoci přestal vysílač Vraní vrch šířit analogový signál a bez zařízení zvaného set-top box či satelitu lidé v sobotu již televizi nenaladili.

Obyvatelé regionu ještě v pátek a v sobotu nakupovali na poslední chvíli desítky set-top boxů. Vypnutí analogového signálu kromě výrobců a prodejců těchto zařízení využily k propagaci svých služeb i firmy z jiných oborů.

Banka přes televizi

Například Poštovní spořitelna digitalizace hodlá využít k získání nových klientů. Na Domažlicku proto začala zákazníkům nabízet tisícikorunovou slevu na nákup set-top boxu. K jejímu získání stačilo otevřít si u banky nový účet.

Podle mediálního zástupce banky Marka Rolla zájem lidí o tuto nabídku s blížícím se koncem srpna sílil. Spořitelna hodlá využít nové technologie a nabídnout svým zákazníkům ovládání účtu prostřednictvím televize. Kdy tuto službu spustí, zatím nesdělila.

Změny technologií využívá taky Telefónica O2. K vlastní nabídce televizních programů půjčuje set-top box za korunu. Zařízení je přitom duální, dokáže tedy přijímat signál jak z "telefonní zásuvky", tak ze vzduchu.

Digitalizace pokročila

Rozvoj digitálního vysílání v Česku je spojen s vypnutím současného analogového, což je největším problémem. Komerční televize Nova a Prima totiž mají platné licence na vysílání do roku 2017 a 2018. Za to, že jich vzdají, jim stát nabízí kompenzační "digitální" licence. Poslanci už v prvním čtení schválili novelu, která by nástup nových digitálních televizí měla umožnit. Pokud se nic nezkomplikuje, mohla by pro tuzemské televize od ledna příštího roku platit nová pravidla.

Ta mají umožnit lidem přijímat kromě dnešních čtyř programů i dalších šest televizních stanic - zpravodajskou Z1, hudební Óčko, rodinnou TV Pohoda, regionální RTA, TV Barrandov a Febio TV. Pokud by ovšem od Nového roku novela zákona neplatila, nemá podle nových televizí cenu začít vysílat. Televize by se totiž nemohly ucházet o část devítimiliardových výdajů na televizní reklamu.

Všech šest stanic, které loni po rok a půl dlouhém výběrovém řízení získaly licence od vysílací rady, ale minulý podzim o ně kvůli soudním sporům přišly, by mělo rovněž dostat kompenzační licence.

Novela mění i pravidla vysílání reklamy v České televizi. Podle dnešního zákona ji nebude moci od ledna vysílat. Podle novely by se reklama na Českou televizi vrátila. Skončila by až s vypnutím analogového vysílání.