Takzvané "pojištění pro špatné řidiče", které nabízejí dvě pojišťovny na českém trhu, se vyplatí jen málokomu.

Společnosti Slavia a Carlife nabízejí odškodné pro ty, kteří přijdou o řidičský průkaz nebo dostanou pokutu ve správním řízení. Podle oslovené právničky však dostatečně neinformují o všech pojistných podmínkách tak, aby se klient mohl rozhodnout, zda se mu pojištění vyplatí. "Způsob, jakým o pojištění informují, by mohl být v rozporu se zákonem na ochranu spotřebitele," upozorňuje Jana Kačerovská, právnička Sdružení obrany spotřebitelů.

Například pojištění Svatý Kryštof společnosti Slavia slibuje, že proplatí finanční ztrátu, která vznikne odebráním řidičského průkazu. Také nabízí, že za pojištěného uhradí pokutu ve správním řízení.

Pojistné podmínky chybí

Na webu pojišťovny však nejsou pojistné podmínky, které se ke službě vztahují. "Spotřebitel se tam nedozví, že se pojištění nevztahuje na přestupky v blokovém řízení či pořádkové pokuty, při nichž řidič nedostal žádný bod. To vyvolává otázku, na co se pojištění vlastně vztahuje," říká právnička Sdružení na obranu spotřebitelů Jana Kačerovská.

Přesto jste při objednávání pojištění nuceni prohlásit, že jste převzali Všeobecné pojistné podmínky a seznámili se s nimi. "Klamání spotřebitele poskytnutím neúplných či zavádějících informací je zakázáno zákonem o ochraně spotřebitele," říká Kačerovská.

To, že pojistné podmínky nejsou na webu, zdůvodňuje pojišťovna rekonstrukcí stránek. "Náš web prochází rozsáhlou grafickou i obsahovou přeměnou. Na novém webu budou mít lidé přehlednější informace. Když se k nám dostane objednávka z webu, pošleme zájemci smlouvu včetně pojistných podmínek," tvrdí Jiří Borský, ředitel marketingu Pojišťovny Slavia.

Z webu pojišťovny se nedozvíte ani to, že nedostanete odškodné, pokud se prokáže, že jste přestupek způsobili úmyslně. "Sem patří třeba časté přestupky jako překročení rychlosti či stání na zákazu," říká advokátka Ilona Kindlová. Pokud se budete bránit, že jste si nevšimli, museli byste to podle ní dokázat. "Je jen málo situací, při nichž klient může tvrdit, že jeho jednání bylo neúmyslné," dodává.

Pojišťovna Carlife ve svém pojištění Point Protect zase nabízí proplacení nákladů na dopravu řidičům, kteří přijdou o řidičské oprávnění.

Paragrafy nechápe každý

Na svém webu sice při sjednávání pojistné podmínky uvádí, ale zrovna část, kde se píše, na co se pojištění nevztahuje, je plná paragrafů. Laik jim nemůže rozumět.

"Nárok na pojistné plnění nevzniká v případě zadržení řidičského průkazu podle paragrafu 118a a paragrafu 118b zákona o silničním provozu," píše se v pojistných podmínkách. Bez právníka tedy těžko zjistíte, co to vlastně znamená. "Ani toto pojištění není pro spotřebitele dostatečně srozumitelné," říká právnička Jana Kačerovská.

Reakce pojišťovny je stručná. "Předložíme záležitost právníkům. Více se nejsme schopni vyjádřit," uvedl ředitel pojištění společnosti Carlife Allan LaGrange.

A co vlastně znamenají zmíněné paragrafy? Že odškodné nedostanete, pokud přijdete o řidičský průkaz kvůli hrubému porušení pravidel silničního provozu. Například když sednete za volant pod vlivem alkoholu nebo odmítnete dechovou zkoušku.

Pojišťovna vám také nic nezaplatí, pokud zjistí, že jste v průběhu pojištění inkasovali více než tři body najednou. Čtyřmi body přitom policie "oceňuje" např. nedání přednosti v jízdě. Žádné odškodné vám nenáleží, ani když za rok spácháte týž přestupek dvakrát. Přitom může být jen za jeden bod. Tedy třeba dvakrát v roce zapomenete zapnout světla.

Ani v jedné z pojišťoven ještě žádný řidič odškodné neuplatňoval. "Nemůžu uvést příklad, kdy jsme odškodnění vyplatili," říká Hana Stoklasová z pojišťovny Carlife.

Pojištění odebrání řidičského průkazu