Zkušený makléř je schopný během jednoho setkání vnutit svému klientovi od stavebního spoření přes několik pojistek až po hypotéku. Jeho "oběť", která na první pohled lákavým nabídkám podlehne, si často až s odstupem času uvědomí, k čemu se vlastně nenávratně zavázala. Tomu může být brzy konec. Ministerstvo financí hodlá novým zákonem o ochraně spotřebitelů na finančním trhu posílit jejich postavení.

"Spotřebitelům by měly být poskytovány adekvátní informace a lidé by s nimi měli být schopni pracovat. Rovněž je třeba vymezit postavení spotřebitelů na trhu," uvedl náměstek ministra financí Milan Šimáček s tím, že v současné době jsou lidé vůči bankám či pojišťovnám ve slabším postavení.

Doba hájení


Podle jeho návrhu, který již projednal výbor pro finanční trh České národní banky, by například musely banky či pojišťovny zákazníkům umožnit, aby do určité doby mohli bez jakékoli sankce vrátit zakoupené produkty. Tedy kreditní karty, pojistky, úvěry či hypotéky. Délku této "doby hájení" zatím ministerstvo nestanovilo, mohla by se však pohybovat okolo dvou týdnů. Po ně již mohou zakoupené zboží vracet například lidé, kteří nakupují zboží po internetu.

Zatímco spotřebitelské organizace tento záměr vítají, finanční instituce jsou zdrženlivější. "Lze to jen přivítat. Domnívám se však, že časem dojde k dalšímu posílení práv klientů. V Bruselu začíná příprava nové direktivy o finančních službách, která by měla postavení lidí dále zvýšit," uvedl předseda Sdružení na obranu spotřebitelů David Šmejkal. Mluvčí České spořitelny Klára Gajdušková se k záměru nechtěla vyjádřit, neboť jej banka dosud nemá k dispozici. "Vítáme však jakékoli rozumné návrhy, díky kterým se zlepší postavení lidí," uvedla pouze. Naopak podle výkonného ředitele České asociace pojišťoven Tomáše Síkory není možné takový návrh zavést. "Finanční produkt není televize. Nepředpokládám, že by to například u pojistek bylo možné zavést," uvedl Síkora.

Posílení práv zákazníků bank není jediným Šimáčkovým plánem. "Největším současným problémem finančního trhu je distribuce produktů. Například kapitálové životní pojistky může prodávat kdokoli, přitom je to stejně sofistikovaný produkt jako například podílové fondy," uvedl s tím, že hodlá zpřísnit podmínky pro desítky tisíc nezávislých prodejců.

Prouzův nástupce


Současný záměr ministerstva financí posílit pozici zákazníků bank či pojišťoven je již druhý v pořadí. Silný ohlas vyvolal svými návrhy bývalý náměstek ministra financí Tomáš Prouza. Chtěl, aby banky umožnily například přenositelnost čísla bankovního účtu, zavedly jednotnou terminologii ceníků a jejich společnou databázi. Své plány na regulaci trhu nakonec neuskutečnil. Banky však pod tlakem svých zákazníků a médií alespoň část "nefér" postupů odstranily. Většina z nich například zrušila poplatek za zrušení účtu.

Šimáček na některé tehdejší plány navazuje. Hodlá například pro banky zavést informační standardy, díky kterým by se jejich zákazníci v nabídce lépe orientovali. Chce rovněž iniciovat vznik nezávislé instituce, která by lidem pomáhala s výběrem finančních služeb.