Přímo na brněnském veletrhu Autotec nabízela čínská firma Ningbo Cixi plagiáty českých zapalovacích svíček Brisk. Přítrž tomu udělala až za asistence policie Česká obchodní inspekce, která napodobeniny zabavila.
"Zajistili jsme vzorky falešných svíček a šetření dál probíhá. Jeho rychlost ale brzdí nedostatek tlumočníků do čínštiny," uvedla Andrea Procházková, mluvčí brněnské policie.
"Je to tak strašná nehoráznost, lumpárna a drzost, že se to ani jinak nazvat nedá," stěžoval si Mojmír Čapka, šéf táborské společnosti Brisk. Právě lidé z jeho firmy, která na veletrhu také vystavuje, na padělky přišli.
Brisk je přitom jen jednou z řady tuzemských firem, které musí řešit problémy s plagiáty. Stejné zkušenosti má například Blata, vyrábějící motocykly pro volný čas. I "její" čínské napodobeniny se prodávaly v tuzemsku. S falšováním výrobků se potýká i Koh-i-noor Hardtmuth, Bohemia Piano, Motor Jirkov nebo Tatra.
České firmy tak ročně přicházejí o stovky miliónů korun, plagiáty jim snižují prodej. Nízká kvalita napodobenin navíc poškozuje i jméno značek v zahraničí. "Často výrazně nižší ceny padělané produkce mohou naše dodavatele úplně vytlačit z trhu, a způsobit mu tak vážné potíže," přiznává náměstek ministra průmyslu Martin Tlapa.
Napodobeniny originálních výrobků se i díky balení nebo značení tváří jako originály.
"Je to drahá, nechtěná daň za známost výrobku a značky," míní šéf Brisku Čapka. Jeho firma se s plagiáty zapalovacích svíček Brisk zatím setkávala hlavně v Rusku, kde ovládá přes třicet procent trhu s náhradními díly.
Čapka odhaduje, že nebýt plagiátů, má o pět až deset procent vyšší prodeje. Podobné problémy se svíčkami mají i konkurenční firmy Bosch nebo NGK.
Brisk si už přímo v Číně najal právní kancelář, která se mu snaží pomoci. V Česku se pak s výzvou na řešení problému obrátil i na premiéra a ministerstvo průmyslu.
"Pomoc českého státu by měla být praktická. Nejen formální," žádá politiky Čapka. Podle něho ale naštěstí levné čínské produkty samy sebe likvidují - kvalitou jsou mizerné a kopírují hlavně design.
"Nejen v Rusku a na Ukrajině, ale i v arabských a afrických zemích už spotřebitelé chápou, že svíčka je zásadní součástí auta a kvalita je prioritní. I když to dva tři roky trvá. To nám pak umožňuje dokonce postupně zvyšovat ceny," říká šéf Brisku.
Ten chce brněnský případ dotáhnout až do konce. Jeho právníci proto už včera ráno podali na čínské vystavovatele trestní oznámení. Tak dobře zdokumentovaná příležitost se totiž podle nich v dohlednu nebude opakovat.