Arabští obchodníci považují Evropskou unii za ekonomicky silného a kvalitního obchodního partnera. Po vstupu Česka do unie mohou proto čeští exportéři využít při pronikání na arabské trhy i tento pozitivní image. Členství ovšem některým tuzemským firmám přineslo jisté potíže. Po prvním květnu loňského roku přestaly totiž platit některé smlouvy a dohody mezi Českem a arabskými státy. Znalci tamního prostředí ale tvrdí, že rozhodující jsou dnes právě ony příznivé účinky členství v unii, které dlouhodobě vysoce převyšují dočasné drobné problémy.
"Evropská unie má s arabskými státy vybudovány velmi dobré vztahy formou bilaterálních i multilaterálních smluv, které se týkají především celého středomořského prostoru. České firmy by mohly při své expanzi tohoto deštníku využít," říká Josef Regner, prezident Česko-arabské obchodní komory, která má úzké kontakty na partnerské komory a organizace přímo v arabském světě.
"Při nedávných jednáních českých delegací v Tunisku, Alžírsku a Maroku projevovali představitelé tamějších obchodních kruhů eminentní zájem o využití těchto vazeb, na které jsou zvyklí z kontaktů s dosavadními partnery ze zemí unie," dodává Regner.

České firmy stále ještě nedostatečně využívají obchodních příležitostí v arabském světě. Nemají totiž dostatek kvalitních informací o možnostech podnikání. A to i přesto, že se situace za posledních několik let výrazně zlepšila.
Příkladem země, kam se ani po vstupu do unie nedaří tuzemským firmám ve větší míře pronikat, je Saúdská Arábie. "Sem české firmy vstoupily až v posledním desetiletí. Zatím se uplatnily především firmy dodávající kusové zboží, ať už strojírenského, potravinářského nebo textilního charakteru," popisuje situaci Josef Regner.
Po úspěšné dodávce a uvedení do provozu prvního menšího investičního celku v hodnotě 13 miliónu dolarů se už podle Regnera nepodařilo v Saúdské Arábii prosadit žádný další investiční celek. "Probíhala sice jednání, například v oblasti energetiky, nebyla však dotažena do konce."
Naproti tomu řada českých firem, které jsou součástí západoevropských nebo amerických koncernů, v rámci svých kontraktů zboží investičního charakteru do Saúdské Arábie dodává.

Na arabských trzích se přece jen podařilo dosáhnout viditelných úspěchů několika českým společnostem. "Z poslední doby je třeba zmínit firmu Škoda Auto, která svou expanzi do řady arabských zemí před měsícem doplnila otevřením prodejní sítě škodovek v Kuvajtu," říká šéf komory.
Úspěšně se zde pohybují i další členové Česko-arabské obchodní komory. Například firma Linet, která vyrábí nemocniční zařízení, nebo společnost Grund, vyvážející koupelnové doplňky. Výsledky mají i Třinecké železárny nebo Sigmainvest podnikající v oblasti čistíren.
Arabskou zemí, která byla tradičním odbytištěm českých výrobků, je bezesporu Egypt. "Egypt patří k nejdůležitějším českým obchodním partnerům nejen na africkém kontinentu a v oblasti Blízkého východu, ale i k jednomu z největších v rámci rozvojových zemí," říká Petr Blecha z obchodně-ekonomického úseku českého zastupitelství v Káhiře.
Převážná část egyptských obchodníků podle něj stále ještě vnímá zboží a služby českých exportérů jako produkty z bývalého Československa, které byly oproti konkurenci levnější. Tuto přednost očekávají i nyní.
Mezi zajímavé oblasti spolupráce patří bezesporu lázeňská turistika. "Ta by mohla přivést velký počet klientů do českých lázní a současně i dalších turisticky atraktivních míst," popisuje dosud nevyužité příležitosti Josef Regner.
A jakou strategii při pronikání na trhy arabských zemí zvolit? Odborníci na tento region se shodují v tom, že pro firmy z Česka může být prvním krokem účast na důležitých veletrzích. Prezentace na nich je jedním z nejefektivnějších způsobů jak proniknout do arabského světa. Je ideální zejména pro ty firmy, které nechtějí v první fázi investovat velké prostředky.
Česko-arabská obchodní komora například organizuje katalogové účasti na veletrzích v Káhiře, libyjském Tripoli nebo v Damašku a v Dubaji. Tuzemským firmám by se mohlo vyplatit odjet zejména na ty akce, na nichž je účast finančně podporována MPO úhradou výstavní plochy.
Pomoci v navázání kontaktů může účast na obchodních misích, které jsou důležité zvláště v zemích se silnou úlohou státu v ekonomice.

050421-e29 ()