Hranice: jedno zastavení i pas s logem

Ačkoliv se české úřady ani rok po vstupu do Evropské unii nevypořádaly s řadou nedodělků, jeden úspěch se jim upřít nedá - zjednodušily režim na hranicích. I když i tady změna nepřišla hned.
Ještě před rokem museli řidiči na každém přechodu zastavit až čtyřikrát. Čekaly je dvě policejní a dvě celní kontroly. A kolony vozů čekajících na odbavení se táhly kilometry.
Situace na hranicích se změnila k nepoznání. Včera všechny hraniční přechody hlásily, že se na odbavení nečeká.

Stopka jen jedenkrát

Nejprve se vstupem do EU z hranic zmizely celnice, úředníci slibovali, že vzápětí se spojí i služebny pohraniční policie z obou stran, aby motoristé na hraniční čáře stavěli jen jednou.
Jenže tak rychle to nešlo, ještě loni na podzim na mnohých pohraničních přechodech musel řidič zastavit dvakrát. Teprve nyní, rok po vstupu, nastalo slibované sloučení.
"Po vyřešení právních a technických problémů a po uzavření potřebných dohod se na hranicích zavedl systém takzvaného jednoho zastavení. Na většině přechodů už pracují čeští i bavorští policisté společně, takže odbavování je rychlejší," pochlubil se předminulý týden na setkání policejních špiček v Německu ředitel české pohraniční policie Jindřich Urban.
Jeho slova ale neplatí stoprocentně. "Funguje to na devadesáti pěti procentech přechodů. Dám příklad. Na česko-německé hranici je čtyřicet tři přechodů a jen na třech to chybí," upřesnila včera mluvčí pohraničních policistů Klára Krejčí.
Proč? "Mohou za to především technické překážky. Služebny jsou daleko od sebe, brání tomu stavební podmínky, například chybí kabelové propojení," dodala Krejčí.
Politici nicméně připomínají, že jednou nebude nutné na hranicích zastavovat vůbec. Všechny kontroly mají být zrušeny ve chvíli, kdy Česko přistoupí k takzvané schengenské dohodě. Podle ní se nedělají kontroly osob na hranicích uvnitř unie, ale na hranicích okrajových zemí společenství. Ty jsou však o to důkladnější.
Čeští pohraničníci, kteří zatím slouží na hranicích a přijdou o práci, se přesunou do vnitrozemí. Ostatně tak jako ti, kteří nyní kvůli "jednomu zastavení" pomáhají při kontrolách pobytu cizinců ve městech. Anebo posilují hlídky na zelené hranici na moravsko-slovenském pomezí.

Pasy s hvězdičkami

Nejde jen o mírnější režim na hraničních přechodech - politici slibovali, že lidem otevřou cestu do Evropy i pasy s informací, že země je členem EU.
Sliby se naplnily také až téměř po roce. Tak dlouho trvalo úřadům, než začaly vydávat europasy. "Zájemci je dostávají od 16. března letošního roku," potvrdil Petr Vorlíček z tiskového oddělení Ministerstva vnitra.
Do té doby každý, kdo si požádal o nový cestovní doklad, dostal pas, v němž o EU není ani zmínka. Mnohé obecní úřady přitom na vývěskách avizovaly, že europasy budou vydávat od roku 2005. "Čekala jsem, že dostanu ten nový, evropský. Místo toho mám pas, který si zase budu muset vyměnit dřív, protože úřady vyhlásí konec jeho platnosti," posteskla si devětadvacetiletá Kateřina z Prahy.
Ministerstvo vnitra tvrdí, že dříve "EU-pasy", v nichž je kromě loga unie i trojjazyčný text, nebylo možné vyrobit. "Zkomplikovaly to technické problémy při tisku nových vzorů," dodal Vorlíček.
Pasy, které nemají označení Evropské unie, i dále platí. Pokud si je ale lidé chtějí vyměnit za nové, evropské, musí zaplatit dvě stě korun.

Jak se mění pravidla

Tomu, aby se v Česku něco změnilo "podle EU", předchází řada kroků. Předně - než vůbec vznikne nějaká směrnice či společné pravidlo, musí se sejít a rozhodnout ministři členských zemí EU a často i Evropský parlament.
Česko od svého vstupu spolupracuje na tvorbě těchto direktiv. Na ministerstvech dnes podle zjištění HN pracuje dohromady přes tisíc sto úředníků, kteří mají primárně na starosti evropskou problematiku. Nepřímo se jí zabývá na osmdesát procent všech zaměstnanců.
Zatímco úředníků, starajících se o hladký chod v EU, přibývá, o místo po vstupu přišlo podle posledních odhadů přes 2 tisíce celníků z více než 9 tisíc. Dalších ještě zhruba tři sta má skončit v nejbližších měsících.