Americký filmový institut zařadil snímek O Schmidtovi mezi deset nejvýznamnějších kinematografických děl uplynulého roku. 

Víc než výstižný je název nového amerického filmu režiséra Alexandra Payna. Snímek O Schmidtovi, který v tomto týdnu přichází do tuzemské distribuce, pojednává téměř výhradně o čerstvém důchodci tohoto jména. Warren Schmidt, ztělesněný Jackem Nicholsonem, nemá v příběhu jiného silného protihráče než sám sebe.

O Schmidtovi je totiž hořká komedie o osamělosti, o prázdnotě existence. Čerstvý důchodce a posléze i čerstvý vdovec Schmidt se k vlastní identitě pracně prodírá houštinami sebeklamů a sebeiluzí, ulitou mechanických zvyků a konvencí. Vzepře-li se, je to vzpoura podvědomá, iracionální.

Na uhlazenou spořádanost, kterou jejich rodinnému domku (i životu) vtiskla nebožka žena, odpovídá chaosem. Stejně zmateně působí i jeho snaha narušit svatbu své dcery, která si podle jeho mínění bere hlupáka a burana.

Je ale šestašedesátiletý Warren Schmidt ještě schopen změnit svůj život? Film naštěstí na tuto otázku neodpovídá. V opačném případě by mu totiž hrozila proměna v dojímavý příběh tradičního hollywoodského stylu. Ale divák tento velký otazník nad Schmidtovým osudem vnímá. Otázka je totiž určena jemu. A nepropadá-li při sledování filmu depresi, je to především zásluhou Jacka Nicholsona.

Herec se dokázal do postavy nejen vcítit, on se v ní doslova proměnil. Neupravený, nepořádně oholený, se směšným účesem, který má zakrýt pleš. "Myslím, že způsob, jak tuhle postavu zahrát, jsem objevil, když mi učesali tu úžasnou přehazovačku. Tehdy mě napadlo, kdo je Warren Schmidt," prohlásil Nicholson při přebírání Zlatého globu za herecký výkon.

V jeho slovech je ovšem značná nadsázka. Role Schmidta není jen výsledkem momentálního vnuknutí, je to kontinuální pokračování mnoha jiných rolí Nicholsonovy herecké kariéry, která je lemována již třemi cenami Akademie. Ke čtvrté míří právě rolí Schmidta. "Pokud existuje spravedlnost, měl by Nicholson Oscara za tuhle roli získat," soudí recenzent britského Guardianu John Petterson. (O Oscara usiluje také Kathy Batesová za jednu z vedlejších rolí filmů.) 

U kritiků má Nicholsonova kreace, stejně jako celý film O Schmidtovi, vůbec velký úspěch. Svědčí o tom nejen množství kladných recenzí, ale i ceny různých sdružení kritiků.

Nicholson se ovšem mohl v tomto případě opřít o kvalitní scénář. Režisér Alexander Payne a jeho spolupracovník Jim Taylor v něm částečně vycházeli z knihy Louise Begleyho Schmidt Delivered, mnohé stvořili sami.

Jedna z nejdůležitějších změn se týká prostředí: literární Schmidt (křestním jménem Albert) žije v New Yorku, filmový v nebraském městě Omaha, které už neoddělitelně patří k Paynovým snímkům. Málo utěšená scenérie průmyslového centra vytváří vhodné pozadí příběhům, pro něž je Payne nazýván "jediným skutečným satirikem", který dnes pracuje v americkém filmovém průmyslu.

Payneovou silou ovšem je, že se svým hrdinům nevysmívá - a nenechává je ani napospas výsměchu diváků. Film O Schmidtovi je prostoupen pochopením pro lidské slabosti, nenaplněné ambice i mnohdy marnou touhu po troše štěstí. V tom kupodivu připomene některá díla "nové vlny" šedesátých let.

O Schmidtovi (About Schmidt). USA 2002, 124 minuty, přístupný od 12 let, české titulky. Distribuce: Warner Bros.ČR. Internet: www.aboutschmidtmovie.com