Radek Sárközi
Lucie Hučínová z Výzkumného ústavu pedagogického v článku "Školství a jeho nepřátelé" (HN 10. října) v reakci na můj článek "Ministerstvo, které je jen brzdou" (HN 2. října) hájí svého zaměstnavatele. Bohužel byl její text jedním z mála veřejných "výstupů" z tohoto ústavu za poslední léta...
Má jistě pravdu v tom, že Výzkumný ústav pedagogický už na nových osnovách nepracuje a vytváří rámcové vzdělávací programy. Ovšem zaměstnanci, kteří teď razí cestu novým programům, jsou stejní lidé, kteří v minulosti psali právě učební osnovy!
Na "kvalitu" jejich práce jsem poukázal už v roce 1999, kdy osnovy, podle kterých se dodnes učí, vyšly. Ústav vytvořil naprostý paskvil, který se lišil od původních osnov z roku 1991 jen drobnými škrty. Ředitel ústavu Jeřábek z toho nevyvodil sebemenší osobní odpovědnost.
Od roku 1999 se tedy pracuje na rámcových vzdělávacích programech. Ale až nyní se objevují první "vědecké" experimenty tyto programy ověřit na malém vzorku škol v praxi. Přitom tvůrci přiznávají, že zavádět se budou nejdříve za dva roky. To znamená, že česká škola se přiblíží evropské zhruba v roce 2004, tedy 15 let po revoluci!
To je ovšem velmi optimistický odhad, který se navíc týká pouze základních škol. Rámcový vzdělávací program pro střední školy je v plenkách a vzhledem k osmileté výrobní lhůtě produktů výzkumného ústavu se jich zřejmě dočkáme někdy kolem roku 2010.
Neodpustím si ironickou poznámku: Rámcové vzdělávací programy předpokládají, že si každá škola vytvoří vlastní program, tedy jakési vlastní osnovy. Kdo zajistí, že ředitelé z pohodlnosti pouze nedoplní osnovy současné? A hlavně: kdo bude osnovy psát, když v základních školách učí 10 procent nekvalifikovaných lidí, 10 tisíc učitelů přesluhuje a polovina je v předdůchodovém věku? Jsem zvědav, jak se podaří s těmito lidmi zreformovat české školství...
V článku jsem napsal, že název Výzkumného ústavu pedagogického je zavádějící, protože opravdový výzkum neprovozuje. Čekal bych, že Lucie Hučínová bude věcně argumentovat tím, že ona i její kolegové publikují odborné články ve vědeckých časopisech, píší knihy a jejich citační index (počet citací v pracích ostatních vědců, podle kterého se určuje významnost práce) je velmi vysoký. To ovšem udělat nemůže, protože jejich publikační činnost je mizivá.
O úrovni a zaměření ústavu nejlépe svědčí skutečnost, že není součástí Akademie věd, ale zřizuje ho ministerstvo školství... Zřejmě mu ale dává velmi málo peněz, protože internetová stránka ústavu (www.vuppraha.cz) připomíná spíše práci žáka základní školy než profesionální web.
Dost ale k výzkumnému ústavu. Můj článek byl o něčem jiném - o efektivitě práce ministerstva a neziskových organizací. Podle mě tyto organizace porazily úředníky na celé čáře, možná proto, že pracují s nadšením a jasným cílem.
Také efektivita vynaložených prostředků je u nich mnohem vyšší. Příklad: Roční rozpočet mých vzdělávacích portálů Česká literatura na internetu a Elektronické učebnice je 2000 korun, to je hodinová mzda jednoho z mnoha poradců, kteří mají na ministerstvu na starost akci Internet do škol.
A když už byla řeč o učebních osnovách, víte, kde je najdete? Na webu ministerstva nebo výzkumného ústavu? Kdepak! Na mém webu www.volny.cz/eucebnice...
Autor je středoškolským pedagogem