kampus

"V tuto chvíli je situace taková, že fakulta rozhodnutím ministerstva školství přichází k 1. říjnu o akreditace všech doktorských programů a o akreditaci jednoho magisterského programu - učitelství pro střední školy - obor náboženské nauky," popisuje výsledek neutěšené situace na Katolické teologické fakultě Vojtěch Novotný, sekretář administrátora fakulty. Ta se vyhrotila koncem loňského roku, kdy akreditační komise ministerstva rozhodla, že fakulta nesplňuje požadavky kladené na moderní univerzitní výuku: Má málo učitelů, nedostatek habilitací, nedostatečně se prolíná s ostatními fakultami univerzity, brání se novým myšlenkám a metodám výuky.

Díky dramatickým změnám se podařilo Katolickou teologickou fakultu zachránit. Ministerstvo školství udělilo fakultě akreditaci ke třem novým studijním programům. "Oprávnění k výuce katolické teologie je prodlouženo do roku 2008, takže prezenční studium bude pokračovat, ale již na základě nově koncipovaného studijního programu," charakterizuje proměnu sekretář Novotný. "Máme novou akreditaci pro čtyřletý bakalářský program teologie - obor náboženské nauky a fakulta chce do budoucna připravit navazující program magisterský." Příští akademický rok by měl být také otevřen nový obor dějiny křesťanského umění.

Nabídka studijních oborů není sice tak velká jako na jiných teologických školách, každopádně se katolická fakulta pomalu vymaňuje ze své uzavřenosti. Studovat zde může kdokoliv, bez ohledu na vyznání. "Je třeba dodat jednu věc. Být věřícím znamená mít určité výchozí znalosti, určité předporozumění pro studium tohoto odboru, které je v podstatě takřka nutností. Je velice těžké studovat katolickou teologii a přitom nebýt věřící," uvádí sekretář Novotný a dodává, že jejich přijímací řízení vykazuje určité specifikum. "My požadujeme taky osvědčení o mravní bezúhonnosti, kterou vydává nějaký duchovní katolické církve. Ale tím není řečeno, že žadatel o osvědčení musí být katolík. Každý uchazeč také musí doložit základní znalosti katolické nauky."

Kdo se chce stát knězem, měl by se zapsat do magisterského programu katolická teologie. Ten má, na rozdíl od programu teologie - náboženská nauka, prezenční formu studia. "Když někdo vystuduje prezenční studium, tak není řečeno, že bude knězem. To je předmět jeho volby povolání a zároveň je tu krok církve, která jej musí za kněze přijmout," popisuje Vojtěch Novotný cestu, jak se ze studenta stane katolický duchovní. "Když má někdo za sebou teologická studia, musí se představit církevní autoritě, konkrétně biskupovi, a ten potom rozhodne, jestli dotyčný může, či nemůže přijmout kněžské svěcení."

A co může absolvent fakulty, který se knězem nestává? Podle sekretáře Novotného jsou jeho možnosti rozmanité: "Může působit v nejrůznějších formách pastorační, charitativní a sociální činnosti, vyučovat náboženství a etiku na základních a středních školách, pokud ještě absolvuje modul pedagogické způsobilosti, a může působit také v dalších organizacích státních, soukromých, veřejnoprávních." Podobné uplatnění najdou i studenti oboru teologie - náboženské nauky. Jejich výuka není orientována na teologickou nauku ve stejném rozsahu a inklinuje více k praxi. "Tou praxí se rozumí například výuka katechismu na farách, nejrůznější formy pastorační činnosti katolické církve a zapojení do charitativní a sociální práce," popisuje Novotný.

Akreditační komise vytýkala fakultě také malý počet učitelů a jejich vysoký průměrný věk, který u profesorů činil takřka 70 let.

Díky příchodu 19 nových pracovníků se podařilo průměrný věk profesorů snížit na 62 let a průměrný věk všech nově přijatých pracovníků činí 40,6 roků, zvýšil se také počet habilitovaných učitelů.

Přijmutí nových pedagogů však nebylo tak jednoduché i díky tomu, že fakulta má kanonický původ a musí kromě vysokoškolského zákona respektovat také vnitřní předpisy katolické církve. "Ty hovoří o tom, že fakulta ve všem, co se týká otázek víry, mravů a církevní disciplíny, podléhá Velkému kancléři, kterým je vždycky pražský arcibiskup a který tudíž v těchto záležitostech může chod fakulty ovlivňovat," hovoří sekretář Novotný o právu veta, které mimo jiné zneplatnilo volbu nového děkana na jaře tohoto roku. "Římská kongregace pro katolickou výchovu na základě doporučení Velkého kancléře schvaluje zvoleného děkana dříve, než jej jmenuje rektor univerzity. To je ukotveno ve vysokoškolském zákoně. A každý, kdo vyučuje na této fakultě katolické náboženství, musí mít k tomu církevní pověření, to je souhlas Velkého kancléře."

Na katolické fakultě studuje zhruba šest set studentů. Letos bylo 50 studentů přijato k prezenčnímu studiu a 90 studentů ke kombinovanému studiu. Všichni mohou využívat pevné připojení k internetu a také fakultní knihovnu. "Pokud jde o knihovnu, tam máme trošku větší problém, protože knihovní fond nebylo možno za komunismu rozšiřovat, takže my na tom, nejsme příliš dobře," stěžuje si sekretář Novotný a dodává, že se problém dotýká spíše zahraniční literatury. "Naše knihovna však má řadu vydání, která nikde jinde v České republice nejsou. Jako příklad bych mohl uvést tzv. Editio Leonina sv. Tomáše Akvinského, o které teď při povodních přišla Filozofická fakulta, nebo Patrologia Latina, Patrologia Greca, což jsou základní vydání pro teologii."

Nedostatky má fakulta také v mezinárodních kontaktech a studentských výměnných pobytech. "Nemůžu hovořit o zvlášť živých kontaktech s jinou fakultou zahraniční," uvádí sekretář Novotný. "Při přípravě studijních programů byla ale zohledněna koncepce studia v zahraničí. Koncepčně jsme mířili k papežským univerzitám v Římě, ale také k některým německým a švýcarským teologickým fakultám. Nikde není možné kopírovat tentýž model. Mohu ale říct, že ty programy jsou adekvátní."

Autor je spolupracovníkem redakce

Dosud uveřejněné články o fakultách najdete na www.kariera.ihned.cz

Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy

Thákurova 3, 160 00 Praha 6

Tel. studijní oddělení: 220 181 383

studijni@ktf.cuni.cz

www.ktf.cuni.cz